Hoe uw audioproductie te beheersen?

Mastering

Mastering is misschien (alweer) een van de moeilijkste en toch meest kritische taken van muziekproductie. In feite is dit voor sommigen het laatste (en moeilijkste) deel van het produceren van een muziekalbum. Als men aanneemt dat mastering eenvoudig en moeiteloos is, dan is het van vitaal belang om te verifiëren dat het proces correct wordt uitgevoerd, dat wil zeggen, dat fouten niet hoorbaar zijn. Bovendien wordt aangenomen dat de fouten gering zijn.

Mastering is (weer) een onderdeel van musicalproductie en het bijbehorende proces, dat bedoeld is om een productje een convexe klank en een consistente algehele geluidskwaliteit te geven. In een notendop, mastering is geluidskwaliteit. Het doel van mastering is om goede audio te nemen en, met de technologische vooruitgang van vandaag, deze een stuk consistenter te maken. In de jaren ’80 en ‘aughts werd dit vaak aangeduid als mastering plus audio editing. Digitale audio mastering (in tegenstelling tot analoge mastering) gebeurt meestal op een harde schijf. Toch gebruiken sommige hard disk mastering bedrijven nog analoge apparatuur, zoals een buizen mastering reel. Het masteringproces maakt het mogelijk (en emuleert) het natuurlijke proces van correct geannoteerde muziekbewerking. In het kort komt het erop neer dat, zodra de mix goed is bewerkt, een pre-master (encoder) dump wordt gemaakt. Met de vrijgave van de pre-master dump wordt de CD relatief gezien van het album ontdaan, aangezien alle relevante delen er nog steeds zijn, ook al zijn ze bewerkt.

Er zijn natuurlijk een heleboel termen en procedures die moeten worden gevolgd om je muziek te masteren. Het belangrijkste om te onthouden is dat een commerciële opname normaal gesproken (en ik benadruk hier ‘normaal gesproken’) in een clean room wordt gedaan, in plaats van in een opnameruimte of kelder. Dit wordt gedaan om het doorschijnen van geluid te minimaliseren of te elimineren. Door de manier waarop geluid zich verplaatst, in de vorm van geluidsgolven, is het gemakkelijker voor minder geluid om te ontsnappen naar een andere kamer of studio. Naast het gebruik van de juiste ruimte-akoestiek wordt bij het mixen ook aandacht besteed aan de vocalen. Gewoonlijk wordt een vocaal (of een groep vocalen) opgenomen in twee verschillende klankgroepen:

1. zanger

2. Een combinatie van vocalisten (formulering voor allen)

Vocal presto wordt gebruikt om de vocale opnamen te verbeteren. Deze vorm van vocale verwerking wordt gedaan om de timing te corrigeren en de algemene geluidskarakteristieken van de zang te verbeteren.

De belangrijkste onderdelen die worden gebruikt zijn:

1. Vocal Processor

2. Vocal Master

3. Vocale klanken / voorinstellingen

Vocal Master wordt gebruikt om kleine foutjes te corrigeren die tijdens het masteringproces ontstaan. Vocal Sounds zijn anders dan vocal presets – in feite zijn de twee identiek van aard. Een vocaal geluid is allesbehalve een preset. Het is een verzameling van individuele hits, met natuurlijke vervorming vanaf het moment dat het signaal de laatste fase van generatie bereikt. Deze “geluiden” worden vervolgens toegewezen aan verschillende kanalen, afhankelijk van de fabrikant van de software.

Dit is het derde deel in mijn doorlopende serie over hoe je het best mogelijke geluid uit je opname/mix kunt halen. Ik hoop dat dit u heeft vermaakt en dat u enkele van mijn suggesties zult gebruiken bij de produktie van uw volgende CD. Misschien heeft u wel of niet van de naam Rinse gehoord. Als dat niet het geval is, hoeft u zich geen zorgen te maken, aangezien veel mensen de geluiden van dat programma niet mooi vinden. Persoonlijk heb ik voor dit product gekozen vanwege de professionaliteit en het gemak van het gebruik van een digitaal audio werkstation. Ik ben blij te kunnen zeggen dat Rinse dit prachtige aanbod nu al geruime tijd aanbiedt en ik ben de maker(s) van deze software zeer dankbaar voor het maken van zo’n geweldig product voor diegenen onder ons die al onze audioproducties uitsluitend op de computer doen.

Lees meer

Engineering